Salı, Şubat 16, 2010

Toplama ve Çıkarma ile Manipülasyon

Pazar akşamı bir kanalda Acun Ilıcalı'nın yeni programı Yetenek sizsiniz vardı. Yarışmacılardan bir tanesi matematik dehası olarak tanıtıldı ve yeteneğini sergilemeye başladı.

Önce 6 basamaklı iki sayıyı kafasından çarpttı. İtiraf etmek gerekirse gerçekten çok zor bir şeyi başardı ve haklı olarak çok alkış aldı. Bunun üzerine bir gösteri daha yapacağını söyledi. Dananın kuyruğu da orada koptu zaten.

Dedi ki, ben 4 tane 4 basamaklı sayı yazacağım tahtaya sonra siz 4 basamaklı 8 sayı söyleyeceksiniz ve ben 12 sayının toplamını siz bu 8 sayıyı söylemeden bir yere yazacağım. Baktığınız zaman bu iş artık matematik değil basbayağı falcılığa giriyor, stüdyodakiler doğal olarak dumur oldu. Sonra yarışmacı gösteriye başladı. Dediği gibi 4 sayıyı tahtaya yazdı. Stüdyodakiler 8 sayıyı söylemeden önce çıkacak sonucu yazdı. Acun ve jüri 8 sayıyı söyledi. Sonra da bazı hesaplar yapıp şifre diye bir sayı buldu, bu şifreyi diğer 12 sayıyla topladı ve Bingo!!! sonuç önceden yazdığı kağıttaki sayı çıktı.

Stüdyodakiler inanılmaz bir alkış kopardı, Jüridekiler çok şaşırdı hele Ali Taran Allah bilir ne teoremler kullanıp hesaplamışsındır falan dedi.

Herşey iyi güzelde, bu hesaplamada kullanılan matematik teoremini bilmeyeni ilkokulda 1. sınıftan 2. sınıfa geçirmiyorlar. Yarışmacının kullandığı muhteşem teorem hepimizin bildiği toplama ve çıkarma.

Olayı basitçe şöyle açıklayalım, yarışmacının yazdığı ilk 4 sayının toplamı a olsun, daha sonra sonuç olarak çıkacağını yazdığı sayı d olsun. Jürinin söylediği 8 sayının toplamı b olsun. Böyle bir durumda biz ne bekliyoruz, d=a+b olacağını dimi?
Ama yarışmacının hinliği burada ortaya çıkıyor. Şifre diye yazdığı sayı ki biz buna c diyelim, c=d-a-b şeklinde c yi buluyor. Sonra diyorki a+b+c=d olacak ve bize kendisinin bildiği ama bizim bilmediğimiz bir tarafta yazdığı d sayısını gösteriyor. İlkokul 1. sınıf öğrencilerinin çözeceği bir problemi anlatıyor bize ve matematik dahisi olarak tanıtılıyor.

Önce dedim ki, canlı yayının etkisi yarışmacının yaptığı hinlik fark edilmemiş olabilir ama bugün Akşam gazetesi yarışmayla ilgili "4 basamaklı 12 sayının toplamını 8 sayıyı bilmeden hesaplayan Mustafa Erdem" diye bir haber vermiş.

Valla ne diyeyim, medyanın durumuna mı laf ediyim, insanların adamın bu yaptığını anlayamamış olmasının absürdlüğüne mi bilemiyorum ama bildiğim bir şey var yıllardır siyasetçilerin bu ülkede nasıl olur da bu kadar halkı kandırabildiklerini şimdi daha iyi anladım.

http://www.aksam.com.tr/2010/02/16/haber/magazin/2692/halk__bilal_ugur__dedi__rain_man__veda_etti_.html

3 yorum:

Ank dedi ki...

"Bu teoremi bilmeyenleri ilkokul 1. sınıftan 2. sınıfa geçirmiyorlar" demişsiniz ya...
Yazıyı okuyup ben bunu bilmeden geçtim amaaaa... diyenleri duyar gibi oluyorum

sebnem dedi ki...

teorem deyince karisik geldi sanirim... daha net: toplama cikarma olayi diyelim... yazar bence cok onemli bir konuya parmak basmis...

Ank dedi ki...

Teorem deyince karışık geldi tabi ki. Cehalet sadece teorem bilmemekle olmuyor ne yazık ki. Toplama çıkarma bilmekle de cahillikten arınılmıyor.